الاثنين، 22 يوليو 2013

رئيس جمهورية العربية


رئيس جمهورية العربية



ومن الحاجات الملفته للنظر فى مصر واللى بتستدعى حاسة التأمل والتعجب فى نفس ذات الوقت :

( المواصلات )

لو كنت مصرى من النوع المريّش (اللى فلوسه مطلعاله ريش مدفيه) فمؤكد انك مش هتحس بالمعاناه دى .. حتى لو كنت بتشوفها لكن ولامؤاخذه على رأى المثل (مايحسش بالنار إلا اللى كبشها)

بغض النظر عن التكدس المرورى والحاجات التانيه اللى كلنا عارفينها زى الزحمه و التحرش والنشل والخناقات والألفاظ الخارجه والفتى عمال على بطال وحب الاستطلاع اللى بيجرى من المصريين مجرى الدم فى العروق واللى بيدى الحق للى واقف جمبك (أو فوقك) انه يحشر مناخيره فى الجريده اللى ماسكها او الموبيل اللى بتقلب فيه ومافيش مانع انه يرمى ودنه كمان للحوارات الجانبيه ويبدى رأيه (اللى مالوش لآزمه) فى اى حاجه تتقال واهو كله هرى فى هرى .. 


عموما مش هو ده الجزء اللى عاوزه ارغى فيه .. 

من البيديهات المسلم بها فى عالم المواصلات ان الراكب زيه زى الكرسى اللى قاعد عليه والسواق هو رئيس جمهورية العربيه يركب الزبون اللى يعجبه (واللى مايعجبوش ان شا الله عنه ماروّح ) ومن حقه طبعاً يمشى من الطريق اللى يريحه وع السرعه اللى على مزاجه ولو قولتله يا عم سرّع شويه .. يقولك يعنى عاوزنى اقلب بيكم العربيه ؟ 
ولو قولتله هدّى السرعه شويه .. يقولك ده اللى عندى ولو مش عاجبك انزل
يعنى من الآخر لما تحط رجلك فى عربيه كأنك مضيت للسواق على ورقه بإنك بقيت بتاعه يعمل فيك اللى هو عاوزه طول ما انت راكب 

السواق من دول يروح مشغلك اغانى لجملات كفته وبعرور وعلى علوكه وغيرهم كتير من الناس اللى بتغنى برجلها مش بزورها ابداً
وطبعا الصوت على أعلى حاجه (ماهو رئيس جمهورية العربيه ومن حقه ينفخ الشعب براحته) وانت تسمع وبس .. من الآخر بيفرض ثقافته عليك (وانا ضد العولمه :D )

كله كوم والسواقين فى رمضان كوم تانى ..
تركب العربيه من هنا تلاقى القرءان شغال ومابيبطلش ولما يقرر ينوّع يروح مشغلك خطبتين تلاته للمشايخ اللى بتقعد تزعق ليل نهار دى .. (قال يعنى كده الراجل بيعلن اسلامه)

من يومين كنت راكبه مع سواق من دول وكان مشغل التسجيل على القراءان .. قولت لنفسى يا بت معلش خليه يفرح بإسلامه شويه واهو رمضان فرصه وجاتله ياخد ثواب .. شويه وراح معلى التسجيل على الآخر خرملى طبلة ودنى .. (يكون يتخرم نفوخه البعيد)
 وبعد كده راح ملافينا بواحده من الخطب اياها اللى بتقولك انت فى النار لا مفر

فى اللحظه دى نورت فى دماغى فكره ...
افرض ان فى حد من الركاب مش مسلم .. انت ليه تجبره يسمع كلام ربك انت وكمان بصوت عالى ! ده غير ان الخطبه دى لو انا مش مسلمه عمرى ما هفكر ادخل الدين ده لو سمعتها .. وانا ايه يدخلنى فى دين يحكم عليا ان انا فى النار ؟!!
بغض النظر عن العمل الدعوى .. انت لو ركبت عربيه ولقيت السواق بتاعها مشغل ترانيم وخطبه للبابا شنوده ومعليها ع الآخر هيكون رد فعلك ايه ؟
ماعتقدش انك هتفضل ساكت ! طب ليه بقى بتطلب من اللى مش مسلم يفضل ساكت ؟!!
عشان الاسلام هو دين الأغلبيه ؟ على فكره ده مش يديك الحق تفرض على غيرك انه يسمع تعاليم دينك .. (واللى هى اصلا بتفرض عليك تحترم دينه)

لما حطيت نفسى مكان الآخر .. طلبت من السواق يطفى التسجيل او يوطيه على قده لو عاوز يسمعه لأن انا مش مجبره اسمع حاجه مش عاوزه اسمعها .
طبعا السواق بمساعدة اغلب اللى فى العربيه ثاروا عليا بدعوى "ياشيخه حرام عليكى ده احنا فى رمضان" .. ((طب الحمد لله انهم مايعرفوش انى أزهريه كان زمانى بسمع واصلة ردح ماتنتهيش))
الاول حاولت اقنعهم بالحسنى ولما مانفعش روحت مشغله أغانى بصوت عالى من الموبيل وقولتلهم لو انتوا متدايقين من الذنوب اللى بتجيلكم من سماع الأغانى وعاوزنى اقفلها .. بالمثل انا متدايقه من الذنوب اللى باخدها والقرءان شغال من غير ما اكون مركزه معاه
ماهو انا لو قعدت سنه افهمهم ان غير المسلم من حقه عليك انك ماتفرضش عليه يسمع القرءان ماكنوش هيفهموا لأن تفكيرهم خلاص بقى متحجر .. فكان الحل انى اوصلهم انى كمسلمه مش عاوزه آخد ذنوب لأن القرءان ليه قدسيته ماينفعش اسمعه كخلفيه فى المشهد زى الاغنيه كده من غير ما اتفكر فى معانيه
" وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا لعلكم ترحمون"

فضلت وراهم لحد ما اقنعت السواق يوطى الصوت ..

ماهو انا كمسلمه من حقى اخاف من غضب الله عليا لما القرءان يتلى وانا مش قادره اركز او فكرى مشغول بشئ آخر 
ولو انا مش مسلمه كمان من حقى انك ماتجبرنيش على سماع كلام ضد عقيدتى

كلمه أخيره نفسى اقولها لكل سواق .. المواصلات مش كباريه ولا هى جامع ، والراكب بيديك أجر عشان توصله البيت مش عشان تاخده بعثه لجهنم .. فياريت تسمع التسجيل على قدك او ماتسمعوش اصلا يكون افضل


هناك تعليق واحد:

  1. كل دا عشان التسجيل اومال لو ازنقتي في فكة او جمعتي انت فلوس العربية و الرخم الي بيجي جمبك و هو نازل قبلك المواصلاات كلها عايزة الحرق

    ردحذف