الثلاثاء، 16 يوليو 2013

مبدأ التعليم بالعند


مبدأ التعليم بالعند

بمناسبة الثانويه والطلبه اللى بتصوت ع المجموع والكليه اللى مش هتدخلها

فى ابتدائى لما كان الاستاذ يسألنى نفسك تبقى ايه؟ كنت بقوله وانا منشكحه أوى : انا هطلع مهندسه ^_^
فى 3 ابتدائى كانت صدمتى الأولى لما مدرس قالى : فى الأزهر مافيش هندسه للبنات !
ومع ذلك صممت ودخلت علمى وبقيت أمينة اتحاد الطلبه وأول طلب رفعته للمنطقه كان فتح كلية هندسه للبنات وقعدت أدوشهم بالموضوع ده لدرجة ان المشرفه فى المنطقه قالتلى يابنتى اتهدى شويه مافيش هندسه للبنات قولنا :@

فى تانيه ثانوى فتحوا هندسه للبنات بالأزهر فأبويا قالى :ماعنديش بنات تدخل هندسه
انا عارفه انه كان نفسه أطلع دكتوره زيه بس عندا بقى طالما مافيش هندسه يبقى مافيش أى حاجه تانيه :D
اتفصلت من المعهد اللى ماكنتش بروحه وقعدتلهم فى البيت لا دروس بقى ولا مذاكره ولا أى بتنجان صايعه بين الصاله والأوضه .. "أيـــوه ... انا قررت أسقط ^_^ "

للأسف ليس كل مايتمناه المرؤ يدركه :( .. نجحت وجبت 90% طبعا ده مجموع يدخلك معهد البوابين اللى على باب حارتكم
أهلى كلهم كانوا عاوزنى أدخل كلية تجاره وانا كان بالنسبالى ده من رابع المستحيلات ! انا عندى أقعد فى البيت أهونلى وأكرملى ، ..... كله إلا تجااااااااااااره

أيوه بالظبط ... دخلت كلية تجاره ^_^

بس هو مين مش انا اللى حد يجبرنى على حاجه .. انا دخلتها عشان أثبتلهم انهم اختاروا المكان الغلط وانى لا أصلح فى الكليه دى أبداااا
كنت بروح كل يوم بس ياما بأقعد فى الكافيتيريا مع البنات صحابى يا اما بنروح مع صاحبتنا كلية البنات عين شمس نلف فيها شويه .. (مش بقول فاشله ماحدش مصدق)

ودخلت الامتحانات وكنت بعرف اسماء المواد بتاعتى قبل الامتحان بيوم من العيال زمايلى .. منا مش فى دماغى الكليه أصلا
ياجدعان انا عاوزه اسقط السنه دى عشان اثبتلهم فشلى فيها وعشان أحول بعد كده مكان ما احب من غير اعتراض

أيوه شطووووووور ما انت مذاكر أهو ^_^ .. نجحت فى الفرقه الأولى وماجيبتش مقبول فى ولا ماده .. بس شيلت ماده اسمها "إدارة أعمال" .. ماده سخيفه ومقرفه .. حاجه آخر  يع

كملت فى تجارة وكنت بحب المحاسبه جـــداً .. وعشان كده دخلت قسم "إدارة أعمال" :D
واحد يسألنى ليه ؟ هقوله عشان كل الناس كانت عاوزانى ادخل محاسبه ^_^

وبما انى مابفهمش أى حاجه فى الإداره ومابعرفش أحفظ وبكره النظرى كُره العمى .. طلعت التانيه ع الدفعه ^_^
وأخيرا اكتشفت ان الفشل هو سمة الدفعه كامله مش انا بس .. والديل "قالووووله" .. قصدى الدليل انى طلعت التانيه

وجالى جواب التعيين كمعيده فى الجامعه .. وتوته توته فرغت الحدوته

الدرس المستفاد بقى من كل الهرى ده

- مش لآزم تدخل كلية بتحبها وماتزعلش لو ماجبتش مجموعها لأن ربنا أكيد شايلك الأحسن ..و مين عارف :)
- مش هقولك ماتذاكرش بس هقولك اعمل اللى عليك وربنا مش هيضيع جهدك وفى الآخر كل شئ نصيب ومكتوب
- كل الكليات زباله ومقرفه فمش هتفرق كليه من التانيه لكن اللى هيفرق انت بقيت ايه هنا وبقيت ايه هناك ؟
يعنى ممكن تدخل طب وتتفصل منه وممكن تدخل تجاره وتبقى دكتور

التعليم عندنا حاجه تقطم الوسط بعيد عنك فماتركنش عليه أوى .. هو مهم بس مش هو الأهم !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق